Friday, June 17, 2016

Resepi Kek Batik guna 3 bahan je.

As-Salam & Hi!

Aah, betul la tu. Kau tak salah baca tajuk tu. Kek Batik ni guna 3 bahan je. No Milo. No serbuk Koko. Best tak?. Yela, Milo kan mahal. Jadi, kat sini, aku bagi sukatan yang ngam-ngam je untuk buat kek ni so nanti senanglah kerja kan. Tak payah susah-susah nak fikir, eh, sudu sukat dia besar mana, cawan sukat dia besar mana. kan?. Hehehe.

So, bahan-bahannya adalah.. jeng jeng jeng...

1 paket biskut marie
1 tin krimer manis coklat Saji
1/2 butter (250g/2)

Haaa, senang kan. 3 bahan je. Aku tak ambik pulak gambarnya sebab kali pertama try & error kan resepi ni. Huhu. Tak tau la menjadi ke tak. Kalau tak jadi kang, geram je la sebab dah ambil gambar cantik punya kan. Sekali, menjadi pulak resepi ni. Tak manis sangat pun ya. Tapi takpe, ada gambar dari Google so boleh la tengok. Hehe.



Butter yang 250g, bahagikan 2. Kalau calculative sangat dan nak pergi timbang, timbang la agak-agak 125g. Hahaha.




Biskut marie perisa kopi jenama Hwa Tai. Biskut ni dah sedia ada kat rumah. Belum bukak lagi paketnya. Tapi aku tak tau kewujudan biskut ni. Jadi aku beli biskut marie jenama Munchy's. Huhu.





Biskut marie perisa asli dan perisa kopi jenama Munchy's.




Our hero. Krimer manis coklat jenama Saji. Aku beli kat Aeon Big. Disebabkan krimer ni la, tak payah lagi guna Milo atau serbuk koko. Huhu.


Eh, cara-cara buat Kek Batik ni pun senang sesangat.

Mula-mula, panaskan kuali atau periuk atau apa je yang ada kat dapur tu yang boleh diguna. Aku guna kuali. So, panaskan kuali. Masukkan setengah butter tadi untuk dicairkan secairnya. Sentiasa kacau butter tu untuk mempercepatkan dia cair dan elak dari hangus. Lepas butter cair, masukkan 1 tin krimer manis coklat Saji dan kacau sampai mendidih. Kau jangan masukkan tin susu tu pulak. Masukkan isinya aje ke dalam kuali berisi butter cair tadi. Kena sentiasa kacau sampai mendidih. bila dah mendidih, tutup la api dapur tu. Masukkan biskut marie yang dah dipatah-patahkan ke dalam kuali tadi dan gaul sampai sebati semuanya. Biskut marie tu standby la patahkan awal-awal. tak kisah la patah 2 ke patah 3 ke. Jangan hancur sudah la. Haha. Resepi ni aku try guna 3 jenis biskut marie tau. Sebab semua paket biskut marie yang ada kat rumah aku, masuk semut. Jadi kena la bukak semuanya untuk buang semut tu. Aku ambik ikut anggaran 1 paket full. 20 keping biskut marie Munchy's perisa asli, 20 keping biskut marie Munchy's perisa kopi, 20 keping biskut marie Hwa Tai perisa kopi. Aku perasan, biskut marie Hwa Tai ni lagi nipis dan kuat. So, next time, kalau nak buat Kek Batik lagi, memang aku buat guna biskut marie jenama Hwa Tai je.

Ha, lepas dah digaul rata semua adunan tu, Masukkan la ke dalam bekas yang mudah untuk potong kek tu nanti bila dah siap. Kalau nak masuk dalam bekas aiskrim pun boleh. Lepas dah masuk dalam bekas, padat-padatkan dan ratakan. Then, masukkan dalam fridge dalam 2 atau 3 jam.

Time nak potong kek batik tu, kena keluarkan setengah jam awal la sebelum potong sebab kalau tak, keras sangat nanti, susah nak potong. Dalam setengah jam tu okaylah. Bila dah potong, dah boleh la makan. Emm, sedapnyeee.



Aku lupa loyang ni berapa kali berapa. Cari yang muat agak-agak je.




Bila dah dipotong. Tak lawa sangat susunan biskutnya. Penat kot nak kacau bagi sebati. Haha. Yang atas tu yang warna-warni tu, aku saja letak bagi lawa sikit. Huhu.

No comments:

Post a Comment