Thursday, December 3, 2015

Resepi: Padprik / Paprik

As-Salam and Hi!

Padprik atau paprik. Dua-dua ni sama je. Yang beza just orang yang eja lah. Ikut la suka masing-masing nak eja macam mana kan.

Okay, hari tu aku masak Paprik Daging. Tak lama lepas tu aku masak pulak Paprik Ayam. Eh, aku masak? Haha. Ye, aku lah yang masak. Hurmm, peliklah. Kalau aku bagi tau kat orang yang kenal aku, yang aku masak, apa pasal lah diorang tak percaya eh? Apa pasal eh? Apa pasal??

Tak kisahlah orang nak percaya ke tak. Yang penting, kalau aku masak tu maknanya aku dah dapat resepi yang simple je. Yang senang aku nak prepare bahan. Takde lah aku nak cari-cari bahan-bahan sampai ke lubang cacingnya pun. Aku ni kalau boleh, nak gumpal-gumpal guna tangan je, lepas tu hah, dah siap, boleh makan. Tapi tu pun kalau boleh la. Haha. Tapi kan, kau nak gumpal apa? Eh, suka hati kau lah nak gumpal apa pun. Kessah pulak haku.

Aku ni kalau nak masak sesuatu mesti secara tiba-tiba. Bila datang nafsu nak masak tu, teruslah marathon cari resepi sana sini. Lepas dah jumpa resepi paling senang, aku pun bertambah semangatlah nak masak.

Jumpa resepi senang tu kat sini. Tq ye tuan resepi. Sedap dan mudah.

Mehla sini aku bagi resepinya. Aku ada la ubah-ubah sikit. Ikut main sukahati je sukatan sebenarnya. Huhu.


Bahan-bahan:

  • Daging / Ayam - dibersihkan (Daging 1/2 kg direbus atau ayam 1 ekor dipotong kecil-kecil)
  • Bawang putih - 4 ulas 
  • Bawang holland - 1 biji
  • Lobak merah - 1 batang
  • Kacang panjang - 5 batang
  • Cili kering - 1 genggam (Digunting serong dan direndam air panas.)
  • Sos cili - 1 senduk
  • Sos tiram - 1 senduk
  • Daun limau purut - 5 helai
  • Gula dan garam - secukup rasa
  • Minyak untuk menumis - 1 senduk

***Note:


Kalau guna daging, kena rebus dulu daging bagi empuk seempuknya. Air rebus daging jangan dibuang. Kalau guna ayam pulak, just potong-potong ikut suka la nak besar mana, tak payah nak rebus dulu pun.


Cili kering yang direndam tadi toskan airnya. Tumbuk cili kering untuk efek lebih dramatik. Tapi kalau nak senang, blender je.


Bawang putih diketuk boleh, ditumbuk boleh, nak racik pun boleh.


Lobak merah potong bulat atau panjang seinci-seinci.
Kacang panjang dipotong panjang seinci-seinci.
Bawang holland potong bulat atau potong la ikut suka.


Cara-cara:


1. Panaskan minyak dalam kuali.



2. Tumis cili kering yang ditumbuk tadi bersama bawang putih.
Tunggu sampai cili masak.
Jangan sampai hangit.



3. Masukkan sos cili dan sos tiram.



4. Masukkan daging atau ayam.
(Kalau daging, masukkan sekali air rebusan. Ikut suka nak banyak mana. Kalau banyak, kuahnya banyak nanti, kalau sikit, sikitlah kuahnya nanti. Kalau ayam, tak payah letak air sebab nanti air ayam keluar)



5. Tunggu sampai ayam atau daging hampir nak masak then masukkan sayur.
Aku guna lobak merah dengan kacang panjang je sebab ada tu je kat rumah.
Korang nak letak sayur macam-macam, silakan.



6. Masukkan daun limau purut dan bawang holland.
Perasakan dengan gula dan garam.



7. Dah siap. Boleh tutup api. Hidangkan.


Okay, senang tak resepi ni? Senang kan. Haha. Kalau susah jugak aku tak taulah nak kata apa. Sampai hari ni, dah tiga kalilah aku guna resepi ni. First time, aku masak guna daging. Daging tu tak empuk sangat. Kali kedua dengan ketiga, aku guna ayam. Kali kedua tu aku dapat komen, terlalu banyak sos, jadinya dia berlendir sikit. Kali ketiga pulak, komennya, sedap aja. Seronok pulak aku tengok family aku makan masakan aku.Sampai ulang-ulang. Tak cukup. Nak nanges pun ada, rasa terharu lah sebab aku kan jarang masak. Huhu.

No comments:

Post a Comment